tiistai 3. marraskuuta 2009

Prosessoitu ruoka lisää masennuksen riskiä

BBC:n uutisen mukaan paljon prosessoitua ruokaa sisältävä ruokavalio lisää masennuksen riskiä. Tutkijoiden mukaan ihmisillä jotka syövät paljon kasviksia, hedelmiä ja kalaa on pienempi riski sairastua masennukseen.

Tutkimukseen osallistui 3500 brittiä, joiden ruokavaliota verrattiin masennuksen ilmenemiseen viisi vuotta myöhemmin. Osallistujat jaettiin ruokavalion perusteella kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä söi paljon prosessoimattomia, lisäaineettomia ruokia, joihin sisältyi suuri määrä hedelmiä, kasviksia sekä kalaa. Toisen ryhmän ravinto koostui pääosin prosessoidusta ruuasta, kuten makeista jälkiruuista, rasvassa paistetuista ruuista, prosessoidusta lihasta, puhdistetusta viljasta ja runsasrasvaisista maitotuotteista.

Ihmisillä, jotka söivät eniten luonnollista ruokaa, oli 26 prosenttia pienempi riski sairastua masennukseen. Runsaasti prosessoituja ruokia syövillä ihmisillä oli 58 prosenttia suurempi riski sairastua masennukseen.

- Tämä tutkimus on hyvä lisä niiden jo tehtyjen tutkimusten joukkoon, joiden mukaan sillä, mitä syömme, on voimakas yhteys mielenterveyteemme, Andrew McCulloch Mental Health Foundationista kommentoi tulosta.

Hyvä, että jatkuvasti tulee lisää tieteellistä tutkimustulosta siitä, että kannattaa syödä mahdollisimman luonnollista ruokaa, sillä vaikka eron huomaa itse konkreettisesti niin monet ihmiset tarvitsevat silti jotain virallista tai tieteellistä faktaa johon nojata. Oli sitten kyseessä mielenterveys tai terveys ylipäätään niin kaikki prosessoitu kannattaa jättää väliin niin pitkälle kun mahdollista ja syödä luonnollista ruokaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti