Moni on paleo-ruokavaliolla ollessaan huomannut, että akneoireet parantuvat tai jopa katoavat kokonaan. Nyt on saatu myös tieteellistä näyttöä aknen ja ruokavalion yhteydestä. Erityisesti rasvattoman maidon ja suuren glykeemisen kuorman sisältävien ruoka-aineiden runsas käyttö näyttää pahentavan aknea. Nyt alkaa olla näyttöä siitä, että rasvattomien maitotuotteiden valmistusprosessin yhteydessä niiden koostumus muuttuu siten, että niiden käyttö pahentaa akneoireita hormoni- tai sytokiinivaikutusten kautta. Pienen glykeemisen kuorman ruokavalion on osoitettu useammassakin tutkimuksessa vähentävän akneoireita.
Katsauksessa pidetään tutkimisen arvoisena myös omega-3-rasvahappojen, antioksidanttien, sinkin, A-vitamiinin ja ravintokuitujen osuutta aknen kehitykseen.
Taas yksi lisäsyy luopua sokerista, rasvattomista maitotuotteista ja huonoista hiilihydraateista. Itse suosittelen aknesta kärsiville näistä luopumisen lisäksi muun muassa kookosöljyn käyttöä sekä sisäisesti, että ulkoisesti. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää myös akneen. Myöskin paleoruokavalioon tärkeänä osana kuuluvat runsaat kasvikset, eläinkunnan tuotteet ja pähkinät ovat suositeltavia.
Lähde: Duodecim
Mielenkiintoista, jos syynä onkin maitotuotteiden rasvattomuus - olen ajatellut, että kaikki maitotuotteet ovat iho ajatellen pahasta, mutta olisi hienoa, jos rasvattomuus onkin se avainsana, rakastan nimittäin rasvaista jogurttia ja täysmaitoa kahvin kanssa. Kokeillaan!
VastaaPoistaMinulla vehnä aiheuttaa muiden vakavien oireiden lisäksi paksuja paisefinnejä, jotka kestivät useita viikkoja. Vehnä (ja sokeri) pois = ei iho-ongelmia.
VastaaPoistaAkne voi johtua niin monesta monesta eri syystä. Itse olen viljattomalla ja sokerittomalla rualla ja pyrin muutenkin syömään vähemmän mitään kuivahedelmiä tai hedelmiä ylipäätään. Itselle ei d-vitamiini ole vaikuttanut mitenkään, ei sinkit tai a-vitamiinit jne. Kookosöljy aiheiuttaa finnejä sisäisesti käytettynä ja ulkoisesti jos laittaa naamaan.
VastaaPoistaMiehillä jotenkin tuntuu, että vaikka olisi perinnöllinen kystinen akne niin se iän tullen katoaa. Naisilla kuitenkin kun hormonit "heiluu jatkuvasti" tasapainon löytäminen varsinkin, jos hormonitoiminta on päässyt kunnolla sekoamaan. Ehkä se vaikutus ruokavaliolla on ollut, että akne ei ole enää puhjennut kystiseksi märkäpaise akneksi kuten muutama vuosi sitten johon söin lääkkeitä kaikkia roasta, antibiotiista e-pillereihin vaan on nyt ns. komedo aknea. Mikä tuskin kyllä kauheasti ketään aknesta kärsivää lohduttaa, no pienemmät arvet.
Minäkin kysyisin, mihin perustat suosituksesi kookosöljyn käyttöön ulkoisesti? Mulla on se kokemus, että iho on hyvä paleolla (ja oikeastaan ollut yhtä hyvä kaikki alakarpit vuodet eli aika pitkään), mutta kookosöljyä ei siedä laittaa kasvoihin, vaikka muualle kroppaan käytänkin. Lisäksi sinkkilisän aloittaminen aiheuttaa mulla poikkeuksellisesti ihon kunnon pahenemisen, jonka vuoksi olen aiemmin jättänyt sinkit sikseen. Nyt on kuitenkin testeillä todettu vajaus sinkistä, joten aion syödä sitä niin kauan kuin tarve vaatii, kai se ihokin siitä tasoittuu.
VastaaPoistaKyse saattaa olla siitä, että elimistöni on elämän mittaisen kokemuksen pohjalta poikkeuksellisen herkkä reagoimaan lääkkeisiin, kosmetiikkaan, lisäravinteisiin jne. ja sinkki saanee aikaan jonkinmoisen hormonaalisen mylläkän. Eikä sinkki toki ole ainoa lisäravinne, jota popsin.
Mutta itse uskon, että varsinkin viljojen, (rasvattomien) maitotuotteiden ja ylipäänsä hiilareiden minimointi lienee avainsana aknen parantamiseen monien kohdalla. Samoin ylipäänsä ravintekas ruoka, mutta sehän on itsestäänselvää... Vaikka ehkä mikään ei ole :-)
Anonyymi, olitko siis kokeillut maidotonta ruokavaliota? Suositan kyllä kokeilemaan, ja tsemppiä joka tapauksessa kovasti!
Urbaanioranki, yritin etsiä lähteenä käyttämäsi Duodecimin sivuilta mainitsemaasi katsausta mutta en löytänyt sitä. Voisitko antaa linkin?
VastaaPoistaLähteenä oli Duodecim-lehti ihan paperimuodossa. En enää valitettavasti muista numeroa.
VastaaPoistaMinun akneni (acnea rosacea - ruusufinni) hävisi kokonaan heinäkuussa, 13 vuoden kärsimisen jälkeen, kun jätin vehnän pois. Ensin kaikki viljat, sitten otin rukiin, kauran ja ohran (pienissä määrin) takaisin, eikä niistä tule oireita. Vain vehnästä. Voin muutenkin paremmin. Vehnä taitaa olla niistä pahin!! Kirjoitin asiasta blogissanikin viime kesänä
VastaaPoistahttp://flo-food.blogspot.com/2010/07/spannmalsfritt-mot-rosacea.html tosin ruotsiksi, mutta siinä on kuvatkin.
Runsas d-vitamiinin käyttö lisää testosteronin määrää ja siitä on kahdella tutulla puhjennut voimakas akne hyvin paisemaisten finnien kera.
VastaaPoista